проєкт
МАРГАНЕЦЬКА МІСЬКА РАДА
НІКОПОЛЬСЬКОГО РАЙОНУ
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
VIIІ скликання
______сесія
р і ш е н н я
року м. Марганець № /VIII
Про затвердження Порядку визначення
потреб населення Марганецької міської
територіальної громади у соціальних
послугах
Керуючись законами України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про соціальні послуги», «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії», постановами Кабінету Міністрів України від 01.06.2020 №587 «Про організацію надання соціальних послуг», від 03.03.2020 № 185 «Про затвердження критеріїв діяльності надавачів соціальних послуг», від 01.06.2020 №449 «Про затвердження Порядку проведення моніторингу надання та оцінки якості соціальних послуг», наказу Міністерства соціальної політики України від 19.04.2023 №130-Н «Про затвердження Порядку визначення потреб населення адміністративно-територіальної одиниці/територіальної громади у соціальних послугах», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 11.07.2023 за №1169/40255, з метою організації своєчасного і якісного визначення потреб населення Марганецької міської територіальної громади у соціальних послугах, статтею 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», міська рада
В И Р І Ш И Л А:
- Затвердити Порядок визначення потреб населення Марганецької міської територіальної громади у соціальних послугах (додається).
2. Координацію роботи щодо виконання даного рішення покласти на управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Марганецької міської ради (Хникіна Г.Р.), контроль - на заступника міського голови Дуплій Л.М. та на постійну депутатську комісію з питань охорони здоров’я та соціального захисту населення (Чимбар І.В.).
Міський голова Геннадій БОРОВИК
проєкт
Додаток до рішення
Марганецької міської ради
2025 року
№___________________/VIII
ПОРЯДОК
визначення потреб населення Марганецької міської
територіальної громади у соціальних послугах
1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
1.1. Порядок визначення потреб населення Марганецької міської територіальної громади у соціальних послугах (далі – Порядок) визначає механізм збирання, узагальнення та аналізу кількісних та якісних даних про становище і життєві обставини населення громади, наявності вразливих груп населення, осіб/сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах і не можуть самостійно їх подолати, щодо їхніх потреб у соціальних послугах та з метою прийняття рішень щодо розвитку й оптимізації системи соціальних послуг, планування й перерозподілу бюджетних коштів між напрямами діяльності.
1.2. Визначення потреб населення у соціальних послугах проводиться з метою отримання об’єктивних даних (кількісних та якісних), необхідних для прийняття управлінських рішень щодо забезпечення розвитку на території територіальної громади системи надання соціальних послуг, що функціонує на засадах безбар’єрності, безперервності, послідовності надання соціальних послуг та їх різноманітності.
1.3. Визначення потреб населення у соціальних послугах забезпечується шляхом:
- проведення соціального дослідження (на середньостроковий період);
- застосування результатів моніторингу надання соціальних послуг (на короткостроковий період), що проводиться відповідно до вимог Порядку проведення моніторингу надання та оцінки якості соціальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01 червня 2020 року № 449 (далі – Порядок № 449) та даних Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг,
1.4. У цьому Порядку терміни вживаються у значенні, наведеному в законах України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про соціальні послуги», «Про охорону дитинства», «Про соціальну роботу з сім’ями, дітьми та молоддю», «Про запобігання та протидію домашньому насильству», «Про протидію торгівлі людьми», «Про соціальну адаптацію осіб, які відбувають чи відбули покарання у виді обмеження волі або позбавлення волі на певний строк», «Про основи соціального захисту бездомних осіб і безпритульних дітей», «Про зайнятість населення», «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» та інших нормативно-правових актах з питань соціального захисту, соціальних послуг, соціальної роботи.
1.5. Збирання та узагальнення даних для визначення потреб населення у соціальних послугах проводяться Управлінням праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Марганецької міської ради (далі – УПСЗН) із залученням суб’єктів, участь яких є необхідною для збирання та узагальнення даних, зокрема:
- надавачів соціальних послуг, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій та закладів соціальної сфери;
- інших організацій, установ, підприємств, фізичних осіб-підприємців, діяльність яких пов’язана з наданням послуг дітям/особам/сім’ям, об’єднань працівників системи надання соціальних послуг, об’єднань надавачів та отримувачів соціальних послуг, суб’єктів освітньої діяльності, закладів охорони здоров’я, громадських об’єднань, благодійних організацій, наукових установ та інших суб’єктів і фахівців, участь яких є необхідною для збирання та узагальнення даних (за необхідністю).
Інформація, що міститься в державних електронних інформаційних ресурсах, отримується шляхом електронної інформаційної взаємодії або направлення запитів до власників (розпорядників) зазначених відомостей.
1.6. Для визначення потреб населення у соціальних послугах утворюється робоча група з питань визначення потреб населення у соціальних послугах (далі - робоча група). Положення про робочу групу та її персональний склад затверджується рішенням виконавчого комітету Марганецької міської ради.
Робочу групу очолює заступник міського голови, який курирує напрямок роботи з питань соціального захисту населення громади.
Основною організаційною формою діяльності робочої групи є засідання, які проводяться за потребою, до завершення роботи над підготовкою звіту за результатами визначення потреб населення у соціальних послугах на середньостроковий період (пропозицій за результатами визначення потреб населення у соціальних послугах на короткостроковий період).
1.7. Робоча група є консультативно-дорадчим органом, основним завданням якого є планування та реалізація заходів для визначення потреб населення у соціальних послугах і сприяння ухваленню управлінських рішень щодо розвитку системи надання соціальних послуг у громаді.
Робоча група відповідно до визначених завдань:
- готує пропозиції до плану заходів щодо організації визначення потреб населення у соціальних послугах із зазначенням відповідальних осіб, який подається УПСЗН на затвердження голові Робочої групи;
- забезпечує аналіз соціально-демографічної ситуації у територіальній громаді, даних про осіб/сім’ї, які належать до вразливих груп населення, перебувають у складних життєвих обставинах (далі - вразливі групи населення), які проживають на території громади;
- забезпечує аналіз стану розвитку системи надання соціальних послуг та організаційної спроможності територіальної громади у забезпеченні населення соціальними послугами;
- розглядає проект звіту за результатами визначення потреб населення у соціальних послугах;
- готує пропозиції щодо визначення пріоритетних для жителів територіальної громади соціальних послуг та заходів з розвитку та забезпечення їх надання;
- розробляє пропозиції до стратегії розвитку територіальної громади, плану заходів з реалізації стратегії розвитку територіальної громади, місцевих програм розвитку, програми економічного і соціального розвитку територіальної громади, інших прогнозних і програмних документів економічного і соціального розвитку територіальної громади в частині забезпечення потреб осіб/сімей у соціальних послугах.
2. ОРГАНІЗАЦІЯ ВИЗНАЧЕННЯ ПОТРЕБ НАСЕЛЕННЯ У СОЦІАЛЬНИХ ПОСЛУГАХ ДЛЯ ПЛАНУВАННЯ ЗАХОДІВ ЩОДО ЇХ НАДАННЯ НА СЕРЕДНЬОСТРОКОВИЙ ПЕРІОД
2.1. Для визначення потреб населення у соціальних послугах на середньостроковий період проводиться соціальне дослідження один раз на три роки у період з 01 січня до 15 червня у році, що настає після сплину двох років після попереднього визначення потреб на середньостроковий період, яке передбачає:
2.1.1. Збирання, узагальнення та аналіз даних щодо:
- соціально-демографічної ситуації у територіальній громаді та кількості осіб/сімей, які належать до вразливих груп населення;
- надавачів соціальних послуг, їхніх ресурсів для надання соціальних послуг;
- забезпечення вразливих груп населення соціальними послугами;
- стану розвитку сімейних форм виховання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, патронату над дитиною та потреб у їх розвитку;
- організаційної спроможності територіальної громади у забезпеченні населення соціальними послугами;
- стану інформування та обізнаності населення про соціальні послуги, що надаються в територіальній громаді, їх змісту та порядку надання, що вивчається шляхом проведення опитувань, інтерв’ю, фокус-груп тощо.
Також аналізуються прогнозні та програмні документи економічного і соціального розвитку територіальної громади, узагальнена інформація за результатами моніторингу надання та оцінки якості надання соціальних послуг за попередні періоди (в тому числі щодо планування роботи з розвитку системи надання соціальних послуг) та результати наявних досліджень щодо соціальних проблем та заходів, спрямованих на їх вирішення, тощо.
Для збору необхідних даних, зазначених в абзацах третьому - сьомому цього пункту, УПСЗН надсилає інформаційний запит до органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій та закладів соціальної сфери (за належністю);
2.1.2 Проведення опитувань, інтерв’ю, фокус-груп тощо для з’ясування потреб у соціальних послугах осіб/сімей, які проживають у територіальній громаді, в тому числі тих, які належать до вразливих груп населення (залежно від віку, статі, наявності інвалідності або належності до маломобільних груп населення, місця проживання, етнічного та соціального походження, сімейного та майнового стану), формування бачення розвитку системи надання соціальних послуг та необхідних заходів для цього. Методи збору даних, групи респондентів визначаються УПСЗН (на основі зібраної інформації про соціально-демографічну ситуацію та осіб/сімей, які належать до вразливих груп населення, про надавачів соціальних послуг) та погоджуються робочою групою.
Для організації та проведення опитувань, інтерв’ю, фокус-груп та інших заходів зі збору даних залучаються окремі фахівці та/або суб’єкти господарювання, які провадять професійну діяльність із соціальної роботи, соціології, соціальних послуг, представники наукових установ;
2.1.3. Підготовку проєкту звіту за результатами визначення потреб населення у соціальних послугах.
До 15 квітня УПСЗН узагальнює та аналізує результати соціального дослідження та готує проєкт звіту, який виноситься для обговорення на засіданні робочої групи;
2.1.4. Розгляд проєкту звіту на засіданні робочої групи, під час якого визначаються заходи щодо розвитку та забезпечення надання соціальних послуг (у тому числі пріоритетних) з урахуванням:
- визначених потреб вразливих груп населення;
- якості, повноти, доступності та відповідності наявних соціальних послуг, у тому числі тих, які надаються в межах співпраці територіальних громад, потребам отримувачів цих послуг та осіб/сімей з числа тих, які потребують соціальних послуг;
- стану забезпечення УПСЗН, надавачів соціальних послуг кадровими, фінансовими, матеріальними ресурсами, необхідними для розвитку та надання соціальних послуг відповідно до визначених потреб населення у соціальних послугах.
Після розгляду проекту звіту на засіданні робочої групи УПСЗН в разі потреби доопрацьовує звіт;
2.1.5. Громадське обговорення проєкту звіту, що забезпечується шляхом його оприлюднення на офіційному веб-сайті міської ради. Отримані від громадськості пропозиції/зауваження беруться до уваги при формуванні остаточного звіту.
2.1.6. Затвердження звіту виконавчим комітетом Марганецької міської ради.
2.2. Результати визначення потреб населення у соціальних послугах та рекомендації, викладені у звіті, враховуються при розробленні/внесенні змін до стратегії розвитку територіальної громади, плану заходів з реалізації стратегії розвитку територіальної громади, місцевих програм розвитку, програми економічного і соціального розвитку територіальної громади в частині забезпечення потреб осіб/сімей у соціальних послугах.
При плануванні заходів в частині забезпечення потреб осіб/сімей у соціальних послугах визначаються відповідальні виконавці, строки виконання заходів, обсяги та джерела фінансування, індикатори (показники) виконання та очікувані результати.
Для оптимального задоволення потреб населення у соціальних послугах заходи спрямовуються на досягнення таких цілей:
- розвиток мережі надавачів соціальних послуг усіх форм власності;
- запровадження та забезпечення надання необхідних соціальних послуг, зокрема, шляхом соціального замовлення, державно-приватного партнерства, конкурсу соціальних проектів (програм) тощо;
- створення умов безбар’єрності для отримувачів соціальних послуг;
- кадрове забезпечення системи надання соціальних послуг;
- підвищення кваліфікації працівників, які надають соціальні послуги;
- здійснення співробітництва територіальних громад та їхньої співпраці з обласною радою щодо організації надання соціальних послуг;
- посилення комунікації з жителями територіальної громади щодо переліку соціальних послуг, їх змісту, порядку та умов отримання;
- цифровізація процесу визначення потреб населення у соціальних послугах та надання соціальних послуг, зокрема, шляхом запровадження та використання Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг на місцевому, регіональному та національному рівнях.
3. ОРГАНІЗАЦІЯ ВИЗНАЧЕННЯ ПОТРЕБ НАСЕЛЕННЯ У СОЦІАЛЬНИХ ПОСЛУГАХ ДЛЯ ПЛАНУВАННЯ ЗАХОДІВ ЩОДО ЇХ НАДАННЯ У КОРОТКОСТРОКОВИЙ ПЕРІОД
3.1. УПСЗН щороку, в тому числі в році, коли проводиться визначення потреб населення у соціальних послугах на середньостроковий період, здійснює визначення потреб населення у соціальних послугах для планування заходів щодо їх надання на короткостроковий період.
Для цього використовуються результати моніторингу надання соціальних послуг проводиться збирання, узагальнення та аналіз отриманих даних.
3.2. За результатами узагальнення та аналізу даних УПСЗН готує з урахуванням актуальних потреб пропозиції щодо коригування прогнозних та програмних документів економічного і соціального розвитку територіальної громади, включення заходів, спрямованих на забезпечення населення громади соціальними послугами.
Підготовлені пропозиції УПСЗН виносить для обговорення і погодження на засідання робочої групи та на громадське обговорення.
3.3. Пропозиції робочої групи та результати громадського обговорення враховуються при розробленні/внесенні змін до стратегії розвитку територіальної громади, плану заходів з реалізації стратегії розвитку територіальної громади, місцевих програм розвитку, програми економічного і соціального розвитку територіальної громади, інших прогнозних і програмних документів економічного і соціального розвитку територіальної громади в частині забезпечення потреб осіб/сімей у соціальних послугах.
4. ОРГАНІЗАЦІЯ ВИЗНАЧЕННЯ ПОТРЕБ НАСЕЛЕННЯ У СОЦІАЛЬНИХ ПОСЛУГАХ ПІД ЧАС ДІЇ НА ТЕРИТОРІЇ УКРАЇНИ АБО В ОКРЕМИХ ЇЇ МІСЦЕВОСТЯХ НАДЗВИЧАЙНОГО АБО ВОЄННОГО СТАНУ
4.1. Під час дії на території України або в окремій її місцевості надзвичайного або воєнного стану визначення потреб населення у соціальних послугах проводиться в порядку, встановленому цим розділом.
Визначення потреб населення у соціальних послугах відповідно до розділів 1-3 цього Порядку під час дії на території України або в окремій її місцевості надзвичайного або воєнного стану не проводиться.
4.2. Координацію визначення потреб населення у соціальних послугах під час дії на території України або в окремій її місцевості надзвичайного або воєнного стану здійснює координаційна група, яка утворюється розпорядженням міського голови (далі - координаційна група).
Завданнями координаційної групи є:
- розгляд результатів визначення потреб населення у соціальних послугах під час дії надзвичайного або воєнного стану;
- визначення заходів для організації надання необхідних соціальних послуг, у тому числі тих, які можуть надаватися екстрено (кризово);
- координація діяльності надавачів соціальних послуг комунального та недержавного сектору, волонтерів, які залучені до надання соціальних послуг;
- вчасне та оперативне реагування на зміни в тенденціях міграції населення, спроможності надавачів соціальних послуг у забезпеченні надання соціальних послуг;
- розв’язання існуючих соціальних проблем, пов’язаних із надзвичайним або воєнним станом, з якими звертаються вразливі групи населення, в тому числі через залучення інших суб’єктів, які працюють у територіальній громаді, на рівні району, області.
До складу координаційної групи входять представники УПСЗН, управління освіти, фінансового управління, відділу економіки, служби у справах дітей, відділу молоді та спорту, закладів охорони здоров’я, надавачів соціальних послуг. За згодою до складу координаційної групи можуть також входити представники територіальних органів (підрозділів) Національної поліції України, громадських об’єднань, благодійних, релігійних організацій, представники вразливих груп населення, депутати міської ради, волонтери та представники інших зацікавлених сторін.
Персональний склад координаційної групи та положення про її діяльність затверджується розпорядженням міського голови.
Перше засідання координаційної групи проводиться не пізніше ніж 7-го робочого дня місяця, наступного за місяцем, у якому введено надзвичайний або воєнний стан. Надалі засідання координаційної групи проводяться до припинення/скасування надзвичайного або воєнного стану.
4.3. Для визначення потреб населення у соціальних послугах УПСЗН:
4.3.1. Одноразово, не пізніше ніж до закінчення 3-го робочого дня місяця, наступного за місяцем, у якому введено надзвичайний або воєнний стан, та надалі щомісячно збирає (актуалізує) наступну інформацію:
- дані щодо забезпечення осіб/сімей, які належать до вразливих груп населення або перебувають у складних життєвих обставинах, соціальними послугами, за період з початку поточного календарного року до введення надзвичайного або воєнного стану.
Якщо надзвичайний або воєнний стан триває довше ніж 12 місяців або якщо новий календарний рік розпочався під час дії надзвичайного або воєнного стану, інформація оновлюється станом на 01 січня року, наступного за роком, у якому було введено надзвичайний або воєнний стан;
- дані щодо надавачів соціальних послуг, які працюють на території територіальної громади в умовах надзвичайного та воєнного стану, станом на 1-ше число місяця, наступного за місяцем, у якому було введено надзвичайний або воєнний стан;
4.3.2. Не пізніше ніж до закінчення 3-го робочого дня місяця, наступного за місяцем, у якому введено надзвичайний або воєнний стан, та надалі щомісячно збирає дані щодо кількості осіб, які звертались за отриманням соціальних послуг екстрено (кризово), та осіб/сімей, щодо яких надійшли звернення / повідомлення про потребу в соціальних послугах, та які отримали соціальну послугу;
4.3.3. За результатами узагальнення та аналізу інформації, зазначеної в підпунктах 4.3.1 та 4.3.2. цього пункту, та залежно від потреби забезпечує підготовку пропозицій щодо:
- визначення особливостей надання соціальних послуг на території територіальної громади під час дії надзвичайного або воєнного стану;
- визначення соціальних послуг, у тому числі тих, які можуть надаватися екстрено (кризово), у розвитку яких є потреба, забезпечення надання соціальних послуг в необхідних обсягах та залучення для цього відповідної кількості працівників надавачів соціальних послуг;
- надання надавачам соціальних послуг права приймати рішення про надання соціальних послуг екстрено (кризово) особам/сім’ям, які опинилися у складних життєвих обставинах через шкоду, завдану пожежею, стихійним лихом, катастрофою, бойовими діями, терористичним актом, збройним конфліктом, тимчасовою окупацією;
- коригування прогнозних та програмних документів економічного і соціального розвитку територіальної громади, включення до них заходів, спрямованих на забезпечення надання соціальних послуг, в яких є потреба, з урахуванням тих, які можуть надаватися екстрено (кризово);
- залучення до надання соціальних послуг надавачів соціальних послуг недержавного сектору, здійснення співробітництва територіальних громад, перепрофілювання закладів, організацій і установ, що функціонують на території громади, для забезпечення надання соціальних послуг, залучення коштів з державного та міського бюджетів, інших джерел, не заборонених законодавством;
4.3.4. Підготовлені пропозиції УПСЗН виносить для обговорення і надання пропозицій на засідання координаційної групи.
Узгоджені координаційною групою пропозиції передаються виконавчому комітету Марганецької міської ради.
4.3.5 УПСЗН подає до департаменту соціального захисту населення Дніпропетровської обласної державної адміністрації інформацію: - за формами, наведеними у додатках 8 та 9 до Порядку №130-Н,- не пізніше ніж до кінця 10-го робочого дня місяця, наступного за місяцем, у якому введено надзвичайний або воєнний стан;
зазначені у графах 5-10 додатка 8 до Порядку №130-Н,- щомісяця до 10-го числа, до припинення або скасування надзвичайного або воєнного стану.
4.4. Виконавчий комітет Марганецької міської ради та Марганецька міська рада враховують пропозиції, узгоджені координаційною групою, при:
- внесенні змін до стратегії розвитку територіальної громади, плану заходів з реалізації стратегії розвитку територіальної громади, місцевих програм розвитку, програми економічного і соціального розвитку територіальної громади, плану відновлення та розвитку територіальної громади, інших прогнозних і програмних документів економічного і соціального розвитку територіальної громади в частині забезпечення потреб осіб/сімей у соціальних послугах;
- прийнятті рішень щодо залучення до надання соціальних послуг надавачів соціальних послуг недержавного сектору, перепрофілювання закладів, організацій і установ, що функціонують на території громади, здійснення співробітництва територіальних громад;
- організації надання в територіальній громаді соціальних послуг в умовах надзвичайного або воєнного стану, прийнятті рішень щодо розширення переліку та збільшення кількості необхідних послуг, залучення необхідної кількості працівників надавачів соціальних послуг.
5. ОРГАНІЗАЦІЯ ВИЗНАЧЕННЯ ПОТРЕБ НАСЕЛЕННЯ У СОЦІАЛЬНИХ ПОСЛУГАХ У ПЕРЕХІДНИЙ ПЕРІОД ПІСЛЯ ПРИПИНЕННЯ/ СКАСУВАННЯ ДІЇ НА ТЕРИТОРІЇ УКРАЇНИ АБО В ОКРЕМИХ ЇЇ МІСЦЕВОСТЯХ НАДЗВИЧАЙНОГО АБО ВОЄННОГО СТАНУ
5.1. Якщо надзвичайний або воєнний стан на території України або в окремих її місцевостях було припинено/скасовано не пізніше ніж за місяць до кінця календарного року, визначення потреб населення у соціальних послугах у наступному календарному році проводиться для планування заходів щодо їх надання на середньостроковий період (за умови, що таке визначення потреб не проводилось у попередні два календарні роки).
5.2. Якщо надзвичайний або воєнний стан на території України або в окремих її місцевостях було припинено/скасовано протягом останнього місяця календарного року, визначення потреб населення у соціальних послугах проводиться в наступному календарному році для планування заходів щодо їх надання на короткостроковий період шляхом застосування результатів моніторингу надання соціальних послуг відповідно до вимог Порядку проведення моніторингу надання та оцінки якості соціальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01 червня 2020 року № 449.
5.3. У наступному календарному році після визначення потреб населення у соціальних послугах відповідно до пункту 5.1. цього розділу проводиться визначення потреб населення у соціальних послугах для планування заходів щодо їх надання на середньостроковий період (за умови, що таке визначення потреб не проводилось у попередні два календарних роки).
Надалі визначення потреб населення у соціальних послугах здійснюється згідно з періодичністю та послідовністю, визначеними у розділах 1-3 цього Порядку.
6. ЗАКЛЮЧНІ ПОЛОЖЕННЯ
6.1. Основними завданнями визначення потреб населення громади у соціальних послугах є:
- якісна організація і надання соціальних послуг;
- виявлення та аналіз потреби у соціальних послугах осіб, сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах;
- визначення пріоритетів щодо організації надання соціальних послуг;
- розробка програм розвитку системи надання соціальних послуг у громаді.
Начальник управління праці та Гульнара ХНИКІНА
соціального захисту населення
Заступник міського головиЛеся ДУПЛІЙ