МАРГАНЕЦЬКА МІСЬКА РАДА

НІКОПОЛЬСЬКОГО РАЙОНУ

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

VIIІ скликання

56 сесія

р і ш е н н я

31 жовтня 2024 року м. Марганець № 1812-56/VIIІ

Про затвердження «Програми будівництва сонячних електростанцій для власного споживання електроенергії об’єктами комунальної власності Марганецької міської ради на 2024 – 2028 роки»

З метою зменшення споживання енергоресурсів з традиційних джерел енергії об’єктами комунальної власності Марганецької міської ради за рахунок використання відновлювальних джерел енергії, керуючись статтею 25, пунктом 1 частини 2 статті 52, частиною 6 статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Марганецька міська рада

ВИРІШИЛА:

  1. Затвердити «Програму будівництва сонячних електростанцій для власного споживання електроенергії об’єктами комунальної власності Марганецької міської ради на 2024–2028 роки» (далі - Програма) згідно з додатком до даного рішення.

2. Керівникам бюджетних закладів, установ та організацій, комунальних підприємств, засновником яких є Марганецька міська рада, забезпечити повне, належне і своєчасне виконання заходів відповідно до п. 7. Напрямки діяльності заходи/проєкти Програми;

3. Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійні депутатські комісії: з питань регламенту, депутатської діяльності, етики та протидії корупції, законності та правопорядку, захисту прав та законних інтересів громадян та співпраці зі ЗМІ (Хникін), з питань планування, соціально-економічного розвитку, бюджету, фінансів та регуляторної політики, суб’єктів підприємницької діяльності та торгівлі (Омельченко), з питань житлово-комунального господарства, управління об’єктами комунальної власності, транспорту та відчуження об’єктів права комунальної власності (Матвєєва), з питань екології, регулювання земельних відносин, будівництва, благоустрою та архітектури (Корогодський).

Міський голова                                                                                                                                                              Геннадій БОРОВИК

Додаток до рішення

Марганецької міської ради

______________20___року

№ _________________/VIIІ

ПРОГРАМА

будівництва сонячних електростанцій для власного споживання електроенергії об’єктами комунальної власності Марганецької міської ради

на 2024 – 2028 рр.

Марганець 2024

  1. ПАСПОРТ ЦІЛЬОВОЇ
    Програми будівництва сонячних електростанцій для власного споживання електроенергії об’єктами комунальної власності Марганецької міської ради на 2024 – 2028 рр.
    (далі Програма)
    1 Ініціатор Програми Виконавчий комітет Марганецької міської ради
    2 Розробник Програми Управління капітального будівництва, архітектури, житлово – комунального господарства та комунального майна Марганецької міської ради
    3 Відповідальні виконавці Програми Керівники бюджетних закладів, установ та організацій, комунальних підприємств засновником яких є Марганецька міська рада
    4 Мета Програми Зменшення споживання енергоресурсів з традиційних джерел енергії за рахунок використання сонячної енергії об’єктами комунальної власності Марганецької міської ради.
    5 Терміни реалізації Програми 2024 – 2028 роки
    6 Загальний обсяг фінансування, необхідного для реалізації Програми, всього, грн 50 000 000
    (орієнтовна сума)
    в тому числі із розподілом коштів за джерелами фінансування:
    6.1 - кошти бюджету Марганецької міської територіальної громади, грн
    6.2 - кошти державного бюджету, грн
    6.3 - кошти інших джерел (інвестиційні кошти), грн 50 000 000
    (орієнтовна сума)
    6.4 Власні кошти підприємств, тис. грн Будуть визначені в процесі реалізації Програми
    7 Очікувані результати виконання
    1. Підвищення енергетичної незалежності – зменшення залежності від природних монополій – операторів електричних систем, та зменшення споживання електроенергії з традиційних джерел енергії;
    2. Зменшення витрат на закупівлю електричної енергії.
  2. Визначення проблеми, на розв'язання якої спрямована Програма
    1. Аналіз інформації та статистичних даних
      У розвитку сучасного суспільства одну з найважливіший ролей відіграє енергетика.
      Війна внесла свої корективи та завдала значних збитків енергетичній системі України та світовим енергетичним ринкам. Перебої у постачанні енергоресурсів країною агресором спричинила стрибок світових цін на енергоносії, від чого найбільше постраждала Європа. Програма декарбонізації опинилася на межі зриву, оскільки європейські країни відновлюють вугільну генерацію, щоб збалансувати свої енергосистеми.
      У 2010 році Україна приєдналася до Договору про енергетичне співтовариство, що дозволило їй продовжити інтеграцію енергетичних ресурсів у енергетичні ринки Євросоюзу. Енергетичне співтовариство фокусується на створенні та підтримці правової та ринкової стабільності, підвищенні енергетичної безпеки, синхронізації політики, сприянні конкуренції, підвищенні енергоефективності та розвитку відновлюваної енергетики.
      Політика щодо енергоефективності та відновлюваної/альтернативної енергетики є компетенцією Державного агентства з енергоефективності та енергозбереження (ДАЕЕ), яке підпорядковується Міністерству енергетики.
      Війна значно прискорила інтеграцію енергетичної системи України до Європейської мережі операторів системи передачі електроенергії. Готовність Європи об’єднати мережі під час війни свідчить про те, що українську енергомережу вважають дуже стійкою: і справді, досі не було проблем з її стабільністю. Інтеграція відкриває нові можливості для співпраці у сфері торгівлі електроенергією.
      У довгостроковій перспективі, Україна може зіграти ключову роль у підтримці переходу європейської енергетики на відновлювані джерела, постачаючи «безвуглецеву» енергію у великих обсягах та на вигідних умовах. Конкурентоспроможна відновлювана генерація, існуюча інфраструктура та потужний потенціал це передумовами того, щоб Україна стала сильним «зеленим енергетичним партнером» Європейського союзу. Це означає не лише розбудову сильної та стійкої енергетичної системи, але й залучення значних іноземних інвестицій до енергетичного сектору для прискорення економічного зростання.
      Енергетична галузь спричиняє не тільки хімічні, але й інші забруднення: теплове, аерозольне, електромагнітне, радіоактивне.
      Глобальна зміна клімату – одна з найгостріших екологічних проблем, які постали перед людством. Згідно прогнозів провідних міжнародних наукових центрів з дослідження клімату, протягом наступного століття температура підвищиться на 2 – 5 градусів за Цельсієм. Такі темпи глобального потепління спричиняють серйозні кліматичні зміни.
      Будівництво сонячних електростанцій (далі - СЕС) дозволить зменшити витрати на закупівлю електричної енергії із зовнішньої мережі за рахунок заміщення частини споживання електроенергії, виробленої з власної СЕС.
      В Україні 51,2 % електроенергії виробляється на атомних електростанціях, 35,2 % електроенергії на теплових електростанціях, і лише 7,3 % - на стаціях, які використовують відновлювальну енергетику, тобто енергію сонця, вітру та біомаси.
      Для зменшення негативного впливу від використання традиційних джерел електроенергії необхідно розвивати альтернативну енергетику. У наш час, впровадження енергоефективних заходів є загальносвітовим трендом.
      Аналіз змін усіх показників ціни показує динаміку приросту на рівні 15 – 20
      % щорічно, що стимулює споживачів встановлювати децентралізовані джерела живлення, наприклад, СЕС. Ціна закупівлі електроенергії на ринку за останні 9 років показує щорічний середній приріст на 15 % і така тенденція постійно зберігається (мал 1).
      Мал 1 – Динаміка зміни ціни електроенергії на оптовому ринку України, 2012 – 2022 роки
      Встановлення власного джерела живлення з приєднанням до внутрішніх електричних мереж споживача дозволяє значно заощаджувати кошти на закупівлю електричної енергії, крім цього дає змогу зменшити залежність від природних монополістів – операторів систем розподілу.
    2. Аналіз нормативно – правової бази
      Програма узгоджується нормативно – правовими актами України, а саме: Законами України: «Про ринок електричної енергії», «Про альтернативні джерела енергії», «Про енергозбереження», постановою НКРЕКП «Про затвердження Кодексу систем розподілу».
    3. Опис успішних практик
      Сонячна енергетика України — відносно нова галузь електроенергетики України, яка стрімко розвивається. У 2022-2023 році встановлено сонячних електростанцій загальною номінальною потужністю 7 586 МВт, в тому числі домашніх сонячних станцій (на приватних домогосподарствах) – 1 205 МВт (без урахування об’єктів, розташованих на тимчасово окупованих територіях ОРДЛО і АРК (~600 МВт). Частка енергії, виробленої сонячними електростанціями, у 2022 році в загальній генерації України складала 7,7%.
      Одним з успішних прикладів використання сонячної енергетики в бюджетній сфері можна вважати запущену у 2020 році, на даху другого корпусу Хмельницького політехнічного коледжу Національного університету «Львівська політехніка» СЕС, яку студенти змонтували власними силами. Побудована електростанція складається з 60 сонячних панелей загальною потужністю 22,5 кВт та здатна генерувати близько 3 000 кВт×год електроенергії в місяць.
      У 2017 році, на даху управління праці та соціального захисту населення Солом’янської адміністрації запустили першу в Києві СЕС для адміністративних будівель. Складається станція з 105 полікристалічних сонячних панелей потужністю 0,27 кВт кожна, займає станція близько 400 м2 даху управління, встановлена потужність станції складає 25 кВт.
      Крім того, «Heliatek» стверджує, що органічні сонячні панелі мають великий коефіцієнт перетворення – 13,2 %. Окрім енергозбереження, проєкт також має на меті покращити обізнаність французьких школярів в галузі сонячної енергетики.
    4. Визначення напряму
      Постійний ріст тарифів на постачання та розподіл електричної енергії, збільшення закупівельної ціни електричної енергії (як товару), залежність від природної монополії на ринку електроенергії, спонукає до пошуку шляхів енергетичної незалежності.
      Підвищення енергоефективності з одночасним сприянням зеленій енергетиці та ринковій конкуренції - дозволить енергетичному сектору стати масштабною рушійною силою умовах майбутнього зростання України.
      Прийняття Програми, дасть необхідність, яка має характерний намір політики відновлення та переходу на альтернативні джерела енергії та ґрунтується на можливості зменшення залежності від невідновлюваних джерел енергії, зменшенням кінцевої вартості електроенергії для споживача та необхідності зменшення негативного впливу на навколишнє середовище за рахунок зменшення споживання електроенергії.
      Будівництво СЕС на об’єктах комунальної власності Марганецької міської ради дозволить зменшити витрати на закупівлю електричної енергії з зовнішньої мережі за рахунок заміщення частини споживання електроенергії з традиційних джерел на електроенергією вироблену з власної сонячної електростанції та забезпечить їх стале функціонування.
      Окремою складовою є технічні аспекти реалізації проєкту і тут є ряд переваг:
      − відсутність плати за приєднання СЕС до внутрішніх мереж споживача, що не належать оператору систем розподілу (далі – ОСР). Відповідно до положень п.
      4.1.11 глави 4.1. Кодексу систем розподілу, у разі приєднання електроустановок замовника до мереж суб’єкта господарювання, який не є ОСР, плата за приєднання до таких електричних мереж ОСР не нараховується;
      − продаж надлишкової електроенергії в зовнішні електричні мережі. Визначаючи оптимальну потужність СЕС для власного споживання необхідно перш за все забезпечити максимальне покриття генеруванням СЕС споживання об’єкта Споживача. Виходячи з цього для забезпечення максимального покриття графіка споживання генеруванням СЕС, цілком доцільно буде завищувати потужність СЕС, допускаючи перетоки електроенергії в зовнішню мережу. Для реалізації споживачем «надлишків» електроенергії, що відпустила СЕС, необхідно в договір про постачання електроенергії закласти таку можливість.
      Окремо слід зазначити, що децентралізація електропостачання – стратегічно важливий напрямок держави, оскільки зменшення власного електроспоживання з традиційних джерел енергії за рахунок переходу на альтернативні джерела енергії, що встановлені поблизу споживача, потенційно призводять до розвантаження електричних мереж операторів систем розподілу, зменшуючи втрати в них.
      Виконання стратегічних і оперативних завдань Програми дозволить громаді розбудовувати власну енергетичну систему за принципом «енергетичного острову», що дозволить мінімізувати залежність від зовнішніх енергетичних систем для підвищення енергетичної безпеки та безперебійності постачання електроенергії.
  3. Мета Програми
    Зменшення споживання енергоресурсів з традиційних джерел енергії за рахунок використання сонячної енергії об’єктами комунальної власності Марганецької міської ради.
  4. Пріоритетні завдання Програми
  1. Встановлення сонячних панелей на об’єктах бюджетної сфери.
  2. Встановлення сонячних панелей на об’єктах комунальної власності.
  3. Застосування альтернативних джерел енергії для автономізації енергопостачання.
  1. Обґрунтування шляхів і засобів розв’язання проблеми, строки та етапи виконання Програми

Через війну Україна практично обмежена у своїй спроможності проводити глибокі реформи, запускати великі програми та інвестувати або залучати значні приватні інвестиції в енергетичний сектор. Тому багато перспективних можливостей відкриються лише після закінчення війни.

Однак, сьогодні, сонячна енергетика набирає великих обертів і стає одним з найбільш перспективних напрямів розвитку альтернативної відновлюваної енергетики в Україні, в першу чергу, за рахунок наявності значного енергетичного потенціалу та науково – технічної і промислової бази, а також стійкій енергетичній системі.

За інформацію Державного агентства та енергозбереження України, середньорічна кількість сумарної енергії сонячного випромінювання, яка надходить щорічно на територію України, знаходиться в межах від 1 070 кВт×год/м2, а в північній частині України до 1 400 кВт×год/м2 і більше в південних регіонах України.

СЕС можуть достатньо ефективно експлуатуватися протягом всього року, проте максимально ефективно протягом 7 місяців на рік (з квітня по жовтень).

Вони використовують енергію світлового потоку, яка природним шляхом потрапляє на фотоелементи й перетворюється в електричну енергію. Головний плюс таких електростанцій – екологічність і повна відсутність шкідливих викидів в атмосферу.

Конструкції СЕС для власних потреб складаються із мережевих інверторів, фотоелектричних модулів та металоконструкцій, на яких вони закріплені.

В денний період часу, коли є споживання, а також сонячна активність, розумний лічильник зчитує інформацію про потужності споживання енергії об'єктом, передає цю інформацію інвертору, який, в свою чергу, збільшує або зменшує свою вихідну потужність, щоб забезпечити необхідну кількість енергії, яку зараз потребує споживач.

Виконання Програми:

Заплановано будівництво сонячних електростанцій для власних потреб на об’єктах комунальної власності, а саме:

  1. Будівництво сонячної електростанції біля НФС 2-го підйому КП "Виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства" ММР;
  2. Будівництво сонячної електростанції біля очисних споруд КП "Виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства" ММР;
  3. Будівництво сонячної електростанції біля КП "Марганецька центральна міська лікарня" Марганецької міської ради".

Першочергово передувало обстеження об’єктів, виконання розрахунків інсоляції, проведення техніко-економічного обґрунтування по кожному з об’єктів. Будівництво СЕС для власних потреб, включаючи виготовлення проєктно – кошторисної документації, проведення відкритих торгів, та за наявності всіх необхідних матеріалів, триває орієнтовно до 7 місяців. Реалізацію першого етапу Програми заплановано у 2024 – 2025 рр.

Другий етап реалізації Програми (2025 – 2027 рр.) передбачає, одночасно з будівництвом сонячних електростанцій для власних потреб на об’єктах комунальної власності Марганецької міської ради, зокрема на КП "Виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства" ММР, як найбільш енергоємного підприємства, передбачається створення автоматизованої системи комерційного обліку електричної енергії (далі - АСКОЕ). Метою даного виду робіт - моніторинг та облік споживання електроенергії підприємством при впровадженні енергоефективних заходів. Автоматизація такого процесу вплине на зменшення використання людського ресурсу, що сприятиме її економії, раціональному використанню та зменшенню витрат підприємства на її закупівлю.

Таблиця 1. Вартість впровадження АСКОЕ на об'єктах комунальної власності

Назва об’єкта К-ть точок обліку Капітальні витрати (CAPEX),
грн з ПДВ
Операційні витрати (ОРЕХ), грн з ПДВ
за 1 місяць
КП "Виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства" ММР 7 275 000,00 4 500
КП "Марганецька центральна міська лікарня" Марганецької міської ради" 5 145 000,00 2 500

Для оцінки економічного ефекту від будівництва таких електростанцій необхідно буде розробити фінансову модель, що дозволить прогнозувати обсяги зекономлених коштів внаслідок заміщення електроенергії, що споживається сонячними електростанціями. Така модель має враховувати наступні параметри:

− капітальні витрати на будівництво СЕС;

− вартість оперативно – технологічного обслуговування;

− обсяг заощаджених коштів внаслідок заміщення власного споживання електроенергією з СЕС з урахуванням динаміки зміни тарифу на лічильнику споживача.

На третьому етапі реалізації Програми (2027 – 2028 роки) заплановано влаштування систем накопичення енергії для збільшення обсягу заміщення електроенергії виробленої на СЕС, які були влаштовані на першому та другому етапі реалізації Програми.

Збільшення відсоткового співвідношення заміщення електроенергією з СЕС енергії з традиційних джерел залежить від ряду параметрів, зокрема, співпадіння графіків споживання підприємством та генерування електроенергії з СЕС. Для подальшого збільшення відсотку заміщення необхідно максимально збільшити співпадіння в часі таких графіків за рахунок перенесення генерації СЕС в години споживання, шляхом встановлення промислових накопичувачів. Визначення оптимальних характеристик по потужності та ємності систем накопичення енергії (далі – СНЕ) залежить від функцій, які вони повинні виконувати. В рамках Програми передбачається задіяння СНЕ для:

− збільшення відсотку заміщення споживання чистою електроенергією за рахунок переносу надлишкових обсягів генерування СЕС в години споживання електроенергії з високою ціною;

− підвищення надійності та безперебійності електропостачання.

  1. Зв’язок із стратегічними документами розвитку Марганецької міської територіальної громади і держави

Основні завдання Програми узгоджуються з європейськими, державними та місцевими стратегічними документами.

Зокрема, завданнями та цілями щодо впровадження джерел альтернативної енергетики, які задекларовані в Директиві 2009/28/ЄС Європейського Парламенту та Ради про заохочення до використання енергії, виробленої з відновлюваних джерел, реалізації державної політики щодо впровадження альтернативних джерел енергії, які викладені в Законі України «Про альтернативні джерела енергії».

Марганецька міська територіальна громада виявила свою готовність розділити з іншими партнерами відповідальність щодо:

− зменшення наслідків зміни клімату;

− підвищення рівня енергоефективності у громаді;

− нарощування використання відновлюваних джерел енергії;

  • забезпечення сталого енергоефективного розвитку на найвищому європейському рівні.
  1. Напрями діяльності заходи/проєкти Програми
    Назва напряму діяльності (пріоритетні завдання) Перелік заходів Програми Термін виконання заходу, з розбивкою по роках Виконавці Джерела фінансування Орієнтовані обсяги фінансування, всього, тис. грн Орієнтовані обсяги фінансування в розрізі років реалізації програми, тис. грн Очікуваний результат
    2024 р. 2025 р. 2026 р. 2027 р. 2028 р.
    1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
    1 Встановлення сонячних панелей на об’єктах комунальної власності 1.1. Будівництво сонячної електростанції біля НФС 2-го підйому КП "Виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства" ММР 2024 -
    2025 рр.
    Керівники бюджетних закладів, установ та організацій, комунальних підприємств засновником яких є Марганецька міська рада Інвестиційні кошти 20 000,00 10 000,00 10 000,00 - - - Зменшення споживання електроенергії з традиційних джерел енергії
    1.2. Будівництво сонячної електростанції біля очисних споруд КП "Виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства" ММР 2024 -
    2025 рр.
    Інвестиційні кошти 15 000,00 - 15 000,00 - - -
    1.3. Будівництво сонячної електростанції біля КП "Марганецька центральна міська лікарня" Марганецької міської ради". 2024 -
    2025 рр.
    Інвестиційні кошти 15 000,00 - 15 000,00 - - -
    1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
    2 Встановлення сонячних панелей та систем обліку 2.1. Впровадження автоматизованої системи комерційного обліку електричної енергії 2025 -
    2027 рр.
    Керівники бюджетних закладів, установ та організацій, комунальних підприємств засновником яких є Марганецька міська рада Власні кошти підприємств; Інвестиційні кошти 425,00 - 275,00 145,00 - - Зменшення споживання електроенергії з традиційних джерел енергії
    3 Застосування альтернативних джерел енергії для автономізації енергопостачання 3.1.Встановлення систем накопичення енергії з введенням додаткових потужностей сонячних електростанцій на об’єктах комунальної власності на яких побудовано СЕС на першому та другому етапах Програми. 2027-
    2028 рр.
    Об’єкти комунальної власності Марганецької міської ради, на яких було побудовано СЕС на першому та другому етапах Програми. Бюджет Марганецької міської територіальної громади, власні кошти підприємств; інвестиційні кошти Буде визначено після проведення обстежень обраних об’єктів та проведення аналітичної роботи - - - - - Заміщення електроенергії в балансі споживання підприємств на електроенергію вироблену на СЕС
  2. Наскрізні теми
    Наскрізні теми Оптимальне управління фінансами.
    Пріоритизація наскрізної теми Реалізація Програми є першим кроком до зменшення витрат на комунальні послуги, а також дозволить залучати інвестиції міжнародних банків для фінансування подібних проєктів з децентралізації споживання електроенергії та реалізації енергоефективності.
    Заходи Комплексна послуга з електрозабезпечення об’єкта споживання, що дасть змогу зменшити витрати на закупівлю електроенергії з зовнішніх електричних мереж, полягає в будівництві СЕС, що приєднана безпосередньо до внутрішніх електричних мереж. Будівництво нового об’єкта генерації – процес складний, що потребує ґрунтовної технічної аналітики. Окрім цього необхідно виконати аналіз графіків споживання електроенергії. Наступним кроком після отримання відповідних висновків щодо доцільності і можливості встановлення необхідно підготувати проєкт будівництва. Реалізація нового об’єкта закінчується пуско- налагоджувальними роботами. Такий об’єкт генерації дозволить значно заощаджувати на обсягах спожитої електроенергії. Оскільки обсяг заощаджених на електроенергії коштів напряму залежить від обсягу електроенергії, що буде вироблена електростанцією, важливим є постійний моніторинг технічного стану основного обладнання станції та виконання регламентних робіт з технічного обслуговування.
    Очікувані результати Зменшення видатків на закупівлю електроенергії для закладів з традиційних джерел енергії.
  3. Система управління та контролю за ходом виконання Програми

Відповідальними за здійснення запланованих Програмою заходів, забезпечення їхньої реалізації в повному обсязі та у визначені терміни є виконавці, згідно з завданнями Програми.

У разі потреби відповідальний виконавець розробляє пропозиції щодо доцільності продовження заходів, включення додаткових заходів, уточнення показників, обсягів і джерел фінансування, строків виконання заходів.

Контроль за використанням коштів, спрямованих на забезпечення виконання Програми, здійснюється в порядку, встановленому бюджетним законодавством України.

Міський головаГеннадій БОРОВИК